توسعه راهبردی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

از ابتدای دهه ۹۰ میلادی ، فناوری اطلاعات نقش بسیار موثری در صنایع بخود تخصیص داده است. این نقش با گذشت زمان توسعه پیدا کرده و به یکی از نقش های کلیدی در صنایع تبدیل شده است. بطوریکه امروزه صنعتی را بدون بکارگیری فناوری اطلاعات نمی توان تصور کرد. اهمیت و نقش فناوری اطلاعات در بخش خدمات و کسب و کارهای مبتنی بر ارائه خدمات نقش بیشتری را دارا می باشد.

شرکت های بیمه بعنوان بازی گران اصلی صنعت برای تولید محصولات بیمه ای و ارائه خدمات به بیمه گذاران خود، همواره و در کل زنجیره ارزش خود در حال جمع آوری، دسته بندی و پردازش داده های عملیاتی و مرتبط می باشند.  ارزش های ایجاد شده توسط صنعت بیمه، بواسطه تحلیل داده ها و استخراج اطلاعات شکل گرفته و بیمه گران همواره تصمیم گیری های خود را بر مبنای نتایج حاصل شده اتخاذ می کنند. بطوریکه کیفیت عملکرد و مزیت رقابتی شرکت های بیمه ارتباط مستقیم با توانمندی آنها در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات دارد. از اینرو فناوری اطلاعات و مدیریت مناسب آن نقش راهبردی در ایجاد و ارائه خدمات بیمه ای دارد.

از این رو صنعت بیمه در اصل بر پایه علم و دانش مرتبط با داده ها، آمار، اطلاعات و علوم و فناوری های مرتبط با آن بنا شده است. از آنجاییکه در ادبیات موضوع، فناوری به هر سخت افزار و یا نرم افزاری اطلاق می شود که برای انجام کارها بکارگرفته می شود، آن را می‌توان تمام دانش، محصولات، فرآیندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌هایی تعریف کرد که در جهت خلق و ساخت کالاها و ارائه خدمات به کار گرفته می‌شوند. به زبان ساده، فناوری عبارت است از روش انجام کارها توسط انسان یا عوامل او. فناوری ابزاری است که به وسیله آن می‌توان به اهداف دست یافت. اجرای عملی دانش است. ابزاری است که به کمک تلاش و سعی آدمی‌می‌آید، می توان نقش بنیادی فناوری اطلاعات را از پیدایش صنعت بیمه در آن مشاهده کرد. بطوریکه با گذشت زمان، شاهد نوآوری های فناورانه در این حوزه بوده ایم. بطوریکه در برهه ای از زمان ، فناوری بکارگرفته صرفا محدود به قلم ، کاغذ و ابزارهای محاسباتی مانند چرتکه… بوده است. در مقطعی دیگر شاهد ظهور ماشین های اداری و محاسباتی بودیم ، تا اینکه با پیدایش رایانه ها و ورود ابررایانه ها به بازار از عوامل اصلی ایجاد تحولات بنیادی در صنعت محسوب می شوند. توسعه مستمر فناوری اطلاعات در توان پردازش اطلاعات، ظرفیت ذخیره سازی، انتقال و به اشتراک گذاری داده ها باعث شده است که همانند سایر صنایع و کسب و کارها، از اثرات فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نیز بهره مند شویم.

دراین مقاله ضمن بررسی چالش های صنعت بیمه در ایران ، چشم اندازهای آتی صنعت بیمه از نگاه فناوری مرور شده و اثرات آن در کسب و کار صنعت بیمه تبیین می گردد. با شناسایی و تحلیل جایگاه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و لحاظ نمودن تحولات پیش بینی شده، سعی خواهد شد که پیشنهادهایی برای توسعه راهبردی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ارائه شود.

چالش های صنعت بیمه در ایران :

مرکز پژوهش‌های مجلس با تحلیل چالش‌ های صنعت بیمه  طی گزارشی مهم ترین ضعف صنعت بیمه در کشور فرهنگ بیمه موجود در جامعه عنوان نموده است. با وجود آنکه صنعت بیمه در مقیاس جهانی مدام در حال پوست انداختن است و هیچ‌ عرصه‌ای از تغییر و تحول فزاینده آن در امان نبوده ، صنعت بیمه در ایران به رغم سابقه طولانی خود حتی در مقام مقایسه با کشور چین که بیمه را از سال ۱۹۸۰ آغاز کرده است، بسیار توسعه نیافته به نظر می‌رسد به صورتی که شهروندان ایرانی هنوز درنیافته‌اند که همه عرصه‌های زندگی خود از تولد فرزندان تا سالخوردگی، بیماری و مرگ را می‌توانند به بیمه پیوند بزنند.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی  در بیست و دومین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: امروزه صنعت بیمه در همه جای جهان جزو لاینفک بازارهای مالی هستند و شرکت‌های بیمه بخش مهمی از بازار سرمایه را در اختیار دارند. سرمایه‌گذاری رابطه معکوس با ریسک دارد. هر چقدر ریسک بالا باشد احتمال سرمایه‌گذاری کاهش می یابد. یکی از اقدامات مهم بیمه‌ها کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاری است تا سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند در نتیجه تاثیر مثبتی در سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دارد. بیمه‌ها در سطح خانوارها نیز  به افزایش رفاه و ‌آرامش خانوارها کمک می‌کند. از سوی دیگر منابع مالی که در صنعت بیمه تحت عنوان ذخایر فنی انباشته می‌شوند یکی از مهمترین منابع عرضه‌کننده سرمایه در بازار سرمایه است. بنابراین صنعت بیمه بخش مهمی از بازار مالی و بازار سرمایه کشورهاست. چالش های عمده صنعت بیمه علی رغم پیشرفت‌های بزرگی صنعت بیمه در سالهای گذشته از نظر ایشان عبارتند از :

فاصله صنعت بیمه کشور با معیار های جهانی علیرغم رشد قابل توجه صنعت بیمه در کشور

“ضریب نفوذ بیمه یک معیار بسیار مهم است و سهم بیمه‌های بازرگانی را در تولید ناخالص داخلی کشورها نشان می‌دهد. این شاخص یعنی ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی معادل ۶.۲ درصد است. اما متاسفانه این شاخص در اقتصاد ایران ۱.۹ است. شکاف بزرگتر در مورد بیمه‌های زندگی است که در ایران ۲/۰ درصد است و این رقم در سطح جهان ۳.۷ درصد است. این فاصله زیاد با استانداردهای جهانی از یک سو نگران‌کننده است اما از سوی دیگر نشان‌دهنده یک فرصت بزرگ و ظرفیت قابل ملاحظه برای توسعه فعالیت‌هاست.

پیچیدگی‌های گذار از وضعیت انحصاری به وضعیت‌های رقابتی و فاصله بازار صنعت بیمه با یک بازار رقابتی متنوع و کارآمد

نظارت برای ارتقای توانگری مالی شرکتی‌های بیمه

توسعه اندک بیمه‌های زندگی

پرداخت مالیات و عوارض متعدد

توسعه فرهنگ استفاده از خدمات بیمه‌ای

چالش آخر صنعت بیمه، مشارکت محدود در عرصه بین‌المللی

جایگاه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران :

مطابق گزارش های منتشر شده، میانگین هزینه کرد در حوزه فناوری اطلاعات صنعت مالی در دنیا ۵ درصد ازدرآمد است و صنعت بانکداری در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی  ۶.۲و ۶.۳ درصد از درآمد خود را در حوزه فناوری اطلاعات هزینه کرده است که از میانگین جهانی بالاتر است و پیش بینی برای سال ۲۰۱۵ نیز ۶.۴ درصد است که روند افزایشی دارد. بر اساس مطالعات جهانی صنایع بیمه٬بانکداری و بورس بیشترین هزینه در فناوری اطلاعات را در مقایسه با دیگر صنایع داشته اند. این درحالی است که همین گزارشات میزان سرمایه گذاری صنعت بیمه را قدری کمتر از حوزه مالی و بانکی ارزیابی کرده و متوسط این عدد را برای این صنعت  ۵.۴  درصد برآورد می کند.

علی رغم اینکه اطلاعات دقیقی از میزان هزینه کرد صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات در دسترسی نمی باشد، ولی با توجه به بررسی های انجام شده در صنعت بیمه این مبلغ بسیار ناچیز می باشد. بطوریکه با توجه به میزان حق بیمه تولید شده کل صنعت بیمه در سال ۱۳۹۳ به میزان بیست هزار میلیارد ریال ، در بهترین شرایط عدد بدست آمده کمتر از  ۰.۱ درصد می باشد.  با توجه به میزان بسیار اندک از سرمایه گذاری و گردش مالی در بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه ، می توان انتظار داشت که بازیگران اصلی و فعال در این حوزه فعالیت نداشته باشند که طبیعتا تاثیرات ناشی از آن در توسعه فناوری اطلاعات صنعت بیمه بسیار غم انگیز خواهد بود.

این درحالی است که کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، بیشتر در خدمت مکانیزه کردن روش ها و فرآیندهای سنتی است که از سالیان قبل در صنعت بیمه وجود داشته است. بعبارت دیگر علی رغم پیشرفت های بسیار خوبی که در توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه طی سال های اخیر شاهد هستیم؛ می توان میزان توسعه آن را در مراحل اولیه بلوغ خود ارزیابی کرد. بطوریکه طی سال های گذشته شاهد تحولات جدی در صنعت بیمه بواسطه حضور فناوری اطلاعات نبودیم و در بهترین شرایط نقش پشتیان و تسهیل گری آن قابل مشاهده است. البته ناگفته نماند که پیشرفت های موردی و بسیار ارزشمندی را نیز در طی دو سال گذشته در این صنعت شاهد بوده ایم، که این میزان از موارد مشابه در کشورهای درحال توسعه و حتی کشور های همسایه فاصله جدی دارد. شکاف موجود در این بخش با توجه به سطح جهانی و کشورهای توسعه یافته بسیار جدی تر میباشد.

از این رو توسعه یافتگی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه از دو جنبۀ میزان سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات صنعت بیمه و همچنین جنبه نوآوری فناورانه در کسب وکار فاصله جدی با کشورهای درحال توسعه و عمیق با کشورهای توسعه یافته دارد.

چشم انداز فناوری در صنعت بیمه :

فناوری اطلاعات با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش و  اثر گذاری بر کسب و کارها است. گسترس و ظهور فناوری های نوین باعث شده است که نوآوری های متعددی را نیز شاهد باشد. بطوریکه افزایش نرخ رشد نوآوری های موفق در طی سال های اخیر کاملا مشهود می باشد. نوآوری های جدید بعضا می توانند مخرب باشند. نوآوری مخرب، به نوآوری گفته می شود که خلاقیت جدید را برای رفع یک نیازمندی جدید معرفی و اجرایی کرده باشد ، بطوریکه روش های قبلی و کسب وکارهای مرتبط با آن به طورکامل و یا عمده از بین می روند. بطور مثال ، با ظهور و گسترش دروبین های عکاسی دیجیتال در طی سال اخیر، کسب و کارهای مبتنی بر فیلم های عکاسی قدیمی بطور جدی دچار چالش شدند و شاید تا چند سال دیگر صرفا به عنوان یک موضوع نمادین و یا بعضا برای مصارف کاملا حرفه ای و هنری مورد استفاده قرار گیرند.

از اینرو شناسایی چشم اندازهای آتی در ظهور و گسترش نوآوری ها و بخصوص نوآوری های مخرب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. بطوریکه عدم توجه به آنها می تواند یک بنگاه اقتصادی را بصورت جدی به چالش بکشد. با شرایط متصور برای فضای تجاری پس از تحریم ، پیشبینی میشود که رقبای خارجی در صنعت حضور جدی داشته باشند و با حضور این بازیگران جدید، طبیعی است که شاهد نوآوری های خلاقانه در صنعت باشیم. بطوریکه با ورود حضور فعالین صنعت بیمه در مقیاس جهانی؛ چالش های جدی برای شرکت های بیمه و صنعت بیمه داخلی کشور پیشبینی می شود.

از این رو شناسایی روندهای جهانی و لحاظ نمودن آنها در برنامه راهبردی توسعه فناوری اطلاعات صنعت بیمه بسیار کلیدی و حائز اهمیت می باشد. با توجه به مطالعات انجام شده روند های فناوری اطلاعات طی سه سال آتی که می تواند صنعت بیمه را دستخوش تغییرات بنیادی کند شناسایی شده است که عمده آنها به شرح زیر می باشد

اینترنت من: آیا جهان ما شخصی شده است؟

همه ما می دانیم که امروزه بیشتر وسایلی که در محل کار و خانه مورد استفاده قرار می دهیم در حال بر خط شدن می­باشند. لذا همراهی با این روند آینده­نگری بیمه­گران را، که همانا توسعه برنامه­های کاربردی، توسعه محصولات و سرویس­هایی که بتواند مشتری را به این سمت حرکت داده و تجربه بر خط بودن را برای آن ایجاد کند، می­طلبد. این امر با توجه به قدرت و تنوع بالای استفاده از اینترنت، بیمه­گران قادر به خلق تجارب شخصی می­باشند که به واسطه آن برای مشتری ارزش افزایی نموده و مشتری را به بیشترین حد رضایتمندی  در هر زمان برسانند. شرکت­هایی که موفق به در اختیار گرفتن و نائل شدن به  این نقطه دسترسی شوند، نسل بعدی رهبران در این صنعت خواهند بود.

اقتصاد نتیجه گرا: آیا سخت افزار نتایج قابل قبولی را تولید می کند؟

امروزه سخت   افزارهای هوشمند مانند پلی بین سازمان­های دیجیتال و دنیای فیزیکی که ما در آن زندگی می­کنیم می­باشند. به بیان دیگر مواردی مانند سنسورهای RFID، لوازم خانگی تحت شبکه، مانیتورهای مخابراتی حمل و نقل و موارد نوظهور آتی – همه آنهایی که بخشی از مؤلفه های اینترنت اشیاء می باشند-  در واقع دنیای روزانه مردم و کسب و کارها به ارائه دهندگان خدمات دیجیتال مرتبط می کنند. از سوی دیگر این ارائه دهندگان خدمات می­توانند داده­های جمع­آوری شده از افراد و سازمان ها به نتایجی تبدیل کنند که برای افراد و سازمان ها ارزش محسوب شود. ما می دانیم که در دنیای امروز مشتریان به دنبال محصولات و خدماتی که شبیه به آن در بازار موجود است، نمی­باشند بلکه  آنها به دنبال نتایج بهتر و متفاوت­تر می­باشند. برای مثال برای صاحب یک رستوران چه چیزی ایجاد ارزش و علاقه می­کند؟ آیا او صرفا علاقمند به خرید یک بیمه­نامه آتش­سوزی برای ساختمانش می باشد؟ یا به دنبال خدمات گسترده­تری است که با مدیریت هر چه بهتر در مقابل ریسک­های مختلف ثبات بیشتری در کسب و کار خود ایجاد کند؟.  حال بیمه­گرانی که با تلفیق این دو جنبه خدمات جدید و گسترده تری را به مخاطبین خود عرضه می کنند، از این طریق این گام های بزرگی را برای برآوده ساختن نتایج مورد انتظار مشتریان برخواهند داشت.

تکامل (انقلاب) پلت فرم:  اکو سیستم ها، باز تعریف صنایع

همانطور که می دانیم پلت فرم صنعت دیجیتال تنها یک بخش مهم از کسب و کار امروز نیست. علاوه بر آنها پلت فرم های دیگری -چرخه­هایی که قدرت تغییرپذیری را دارند – موج آینده شکاف نوآوری را تشکیل خواهند داد و شاهد نوآوری های مخرب خواهیم بود. مثالهای زیادی از پلت فرم های موفق در صنعت بیمه وجود دارد که به منظور ایجاد یک مدل کسب و کار جدید، داده ها و برنامه­های کاربردی خود را با شرکای – دیجیتال – کسب و کاری یکپارچه نمودند. برای نمونه می توان به پلت فرم توسعه یافته و پر قدرتی که توسط شرکت بیمه چند منظوره آفریقای جنوبی تشکیل شده اشاره کرد. مدل آنها که با یکدیگر بالغ بر ۵۰ اکوسیستم از شرکاست، به سرعت بر شرکت­های دامنه در بازار محلی غالب شد.  در حال حاضر بزرگترین بیمه­گران چین، اروپا و امریکا بدنبال اجرای آن در بازارهای خود هستند.  مدل­ها و نمونه­های زیادی وجود دارد که بیمه گران با دیگر صنایع و تامین کنندگان شراکت های استراتژیک تشکیل می دهند که خدمات کاملا نوآورانه ای به مخاطبین ارائه دهند که می توان به شراکت های ایجاد شده با تولید کنندگان خودرو اشاره کرد.

شاید عامل کلیدی موفقیت برای شرکت­ها در آینده، توانایی آنها در خلق موقعیت های پایدار و متمایز برای کل اکو سیستم باشد که  با بالا بردن کیفیت خدمات خود در مقایسه با رقبا نیازهای مشتریان را در یک سطح بالاتر مهیا و میسر نماید.

سازمان هوشمند: داده ­های عظیم، سیستم­های هوشمند – کسب و کار بهتر

در چند دهه اخیر تلاش­های زیاد در زمینه داده، تجزیه و تحلیل و توسعه نرم­افزار صرف شده است که کمک شایانی را به مدیران و کارکنان در اخذ تصمیم­گیری مناسب و سریع داشته. اخیرا هجوم داده های بزرگ همراه با پیشرفت در قدرت پردازش، علم اطلاعات و فن­آوری­های ادراکی  منجر به افزایش و بهبود در هوشمندی نرم­افزارها شده است. نتایج این تحولات منجربه خلق ماشین­هایی شده است که در حال حاضر قادر هستند تا تصمیم های آگاهانۀ بهتری را با سرعت بیشتری بر روی حجم گسترده ای از داده ها  اتخاذ کنند. بیمه گران هموراه در تجزیه و تحلیل داده عملکرد خوبی را دارند. اما گسترش منابع داده خارجی گسترده از جهات مختلف چالش­هایی را برای آنها ایجاد کرده­ است. لذا به منظور حفظ سرآمدی و برتری آنها نیازمند توسعه مداوم و شدید توانمندی­های خود می­باشند. این امر تأثیر فوق العاده­ای بر افزایش و بهبود بهره­بری عملیاتی، مشتری مداری و رشد دارد. همچنین احتمالا منجر به سرعت بخشیدن به نوآوری و خلاقیت در سطح سازمان خواهد شد.

بازنگری نیروی کار: همکاری متقابل انسان و ماشین

بیمه گران در حال حاضر از مزایای بالای کاربردهای دیجیتال، در محل کار خود بهرمند می­باشند. بیمه گر ها از مزایای مانند اتوماسیون فرآیند خسارت، ایجاد شبکه های همکاری که امکان مشاوره راه دور را به متخصصین این حوزه برای کمک به فروش فراهم می­کند و یا ابزارهای شبکه اجتماعی که به نمایندگان اجازه تا در این حوزه شناخته شده و مورد ارزیابی قرار گیرند، بهره برداری می کنند.

در حال حاضر، فشار برای حرکت به سوی دیجیتالی شدن در حال افزایش می­باشد که لازمه آن همکاری بیشتر انسان و ماشین با هم می­باشد. بطوریکه امروزه ما شاهد پیشرفت هایی در این زمینه هستیم، بطور مثال می توانیم به پیشرفت هایی در زمینه رابط های طبیعی، دستگاه های پوشیدنی و ماشین آلات هوشمند اشاره کرد .

همه اینها فرصت های جدیدی را برای شرکت­ها در توانمند سازی کارکنان شان از طریق فن آوری فراهم می­کند.  در واقع، تصور یک توسعه دوباره در نتیجه یک نیروی کار مشترک که شامل افراد و ماشین آلات است میسر خواهد شد. در واقع بهره وری و رضایت کارکنان زمانی افزایش خواهد یافت که بیمه­گران متوجه شوند انسان و ماشین ها، به خودی خود و هر کدام به تنهای راه گشا  نیستند. در واقع ترکیب انسان و تکنولوژی است که کسب و کار را در دهه های آینده هدایت می­کند.

راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

همانطوریکه در بخش های قبلی به چالش های عمده صنعت بیمه در ایران پرداخته شد، در حال حاضر صنعت بیمه در ایران با چاش های عمده ای روبرو می باشد که شاید بخش عمده آن که به جنبه فرهنگی مربوط می باشد به صورت مستقیم با فناوری اطلاعات مرتبط نباشد ولی از منظر دیگر این جنبه نیز بنوعی می تواند تحت تاثیر بکارگیری صحیح فناوری اطلاعات بهبود یافته و به اهداف تعیین شده نزدیک شود.

از سوی دیگر چشم انداز آتی صنعت بیمه در جهان حاکی از این است که نوآوری های در حال ظهور تا حدود زیادی نوآوری بنیادی بوده و اثرات مخربی را بر مدل های حاکم بر کسب و کار صنعت بیمه خواهد داشت. از آنجایی که پیشران های اصلی این تحولات به طور کامل با بکارگیری فناوری اطلاعات و نوآوری های آن مرتبط می باشند؛ آماده سازی و تجهیز صنعت بیمه از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات به شکل کارآمد و اثر بخش برای روبرو شدن با تحولات پیش بینی شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد.

از این رو با تحلیل های بعمل آمده از اهداف کلان و چالش ها و فرصت ها در صنعت و با توجه به بررسی مطالعات مشابه می توان راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه پیشنهاد نمود.

راهبردهای کلان  :

تدوین و استقرار استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات و بخصوص مبادلات/معاملات الکترونیکی در صنعت بیمه

علی رغم پیشرفت های بسیار زیاد در مقیاس جهانی در خصوص تدوین و جاری سازی استانداردهای فناوری اطلاعات در حوزه بیمه، متاسفانه استانداردهای رسمی و پذیرفته شده ای در کشور را نداریم. بطوریکه مبنای برنامه ریزی بیمه گران و سایر فعالین این حوزه قرار گیرد. لذا تدوین و یا بومی سازی این گونه استانداردها نقش بسیار موثری در یکپارچه سازی و توسعه پایدار فناوری اطلاعات خواهد داشت.

حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه

با توجه به فاصله بسیار زیاد میزان سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات داخل کشور با مقیاس های جهانی و حتی کشور های در حال توسعه، طبیعی است که جذابیت و مطلوبیت آن برای حضور فعالین حوزه فناوری اطلاعات بسیار پایین باشد. لذا حضور و ایجاد یک رویکرد فعال و نوآورانه فعالین مستلزم حمایت و ایجاد مدل های جدید کسب و کار و شکل گیری اکوسیستم های جدید است. که در این اکو سیستم ها تامین کننده خدمات فناوری اطلاعات بعنوان یکی از مولفه های اصلی اکو سیستم حضور پیدا کرده و بعنوان شرکای کلیدی بیمه گران در صنعت بیمه محسوب شود. این امر محقق نخواهد شد مگر این که با ایجاد مدل های کسب و کار جدید بتوانیم مشارکت فعال تامین کنندگان حوزه فناوری اطلاعات از طریق مشارکت در جریان های درآمدی تامین گردد.

راهبردهای اجرایی  :

با توجه به شرایط حاکم بر بازار صنعت بیمه، در حال حاضر شرکت های بیمه به نوعی دارای محصولات مشابه بوده و خدمات مشابهی را نیز ارائه می دهند. این در حالی است که هزینه مالی محصولات و خدمات نیز بین شرکت های بیمه تفاوت معنی داری ندارد. بطوریکه همین موضوع باعث شده در برخی موارد رقابت های بین بیمه گران در ارائه تخفیف به مشتریانشان شدت بگیرد.

بطور کلی اهداف کسب و کارها برای توسعه در حوزه فناوری در سه دسته کلی اصلاح فرآیندها، نوآوری و تقویت کنترل های داخلی دسته بندی می شوند. با توجه به شرایط رقابتی بازار که تحت تاثیر شرایط تعرفه ای است نیاز است که شرایطی محیا شود که انگیزه لازم برای بیمه گران نیز در این زمینه ایجاد شود. از اینرو با توجه بررسی های انجام شده در خصوص ایجاد تمایز و ورود صنعت بیمه به شرایط بازار رقابتی و نوآوری در صنعت لازم است که توسعه های فناوری اطلاعات در صنعت طوری باشد که ارزش های کسب و کار لازم را متناسب شرایط بازار به بیمه گران عرضه کند. از این رو برای تامین نیازهای بیمه گران و صنعت بیمه ارزش های پیشنهادی زیر می تواند راه گشا بوده و توسعه فناوری اطلاعات را در راستای نیاز های و چالش های صنعت بیمه قرار دهد:

گسترش فرهنگ بیمه در جامعه به واسطه، ساده سازی و دسترس پذیری مفاهیم انتقال ریسک برای بیمه گذار نهایی و فروش مستقیم

اکثر بیمه گذاران و خریداران بیمه ، با مفاهیم و ارزش های پیشنهادی بیمه آشنا نیستند و در برخی موارد حتی از وجود ارزش های پیشنهادی بیمه گران و تاثیر آنها بر کسب وکار و زندگی شخصی خود آگاه نیستند. لذا با تغییر رویکرد کاربردهای فناوری اطلاعات در خصوص کاربران از متخصیص بیمه به مخاطبین نهایی و مصرف کنندگان می تواند بسیار راه گشا باشد.

متنوع سازی و شخصی سازی محصولات و پوشش های بیمه ای و کاهش زمان تبدیل ایده تا محصول نهایی

گسترش نفوذ بیمه بواسطه بکارگیری فناوری اطلاعات در توسعه شبکه فروش مستقل از شرکت های بیمه

برای رفع فضای رقابتی ناسالم و ایجاد شفافیت در ارائه محصولات و خدمات بیمه ای فعالیت شبکه فروش مستقل (نماینده/کارگزار) نقش کلیدی دارد. وجود یک فروشنده مستقل می تواند جذابیت بیشتری برای خریدار داشته باشد. گسترس فعالیت این بخش از فعالین بازار صنعت بیمه می تواند نقش قابل ملاحظه ای را در افزایش ضریب نفوذ بیمه داشته باشد، تا از این طریق به رفع یکی از چالش های عمده صنعت بیمه کمک کند. این امر علاوه بر نیازمندی برای  فرآهم شدن بسترهای قانونی، نیازمند یک بستر فناوری اطلاعات کارا و مطمئن می باشد که شفافیت مالی و عملکردی شبکه فروش مستقل را تضمین نماید. بستر فناوری اطلاعات علاوه بر این که رکن اصلی در توسعه “شبکه فروش مستقل” مستقل می باشد می تواند به توسعه فروش مستقیم بیمه نامه نیز کمک شایانی داشته باشد که این نیز بنوبه خود یکی از عوامل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می باشد.

در خصوص شبکه فروش (نمایندگان)، فناوری اطلاعات بایستی بتواند بعنوان یک تسهیل کننده برای استفاده مشتریان و شفافیت حساب مشتریان و جبران خسارت برای خسارت دیدگان، استفاده گردد که می توان از آن برای فعال سازی و یکپارچه سازی شبکه فروش و افزایش بهره وری آنها در جهت استراتژیهای سازمان استفاده نمود.

بهره گیری از خدمات اشتراکی برای کسب درآمد

ایجاد بستر لازم برای به اشتراک گذاشتن خدمات و منابع شرکت های بیمه می تواند نسل آتی خدمات شبکه های فروش شرکت ها باشند. این باعث بدست آوردن مزیت رقابتی پایدار، برای توسعه کسب و کار و افزایش درآمد خواهد شد. این “خدمات اشتراکی” می تواند شامل استفاده از ظرفیت شبکه فروش، توسعه محصول سریع و استفاده از تجربیات مشتریان در جهت بهبود بهره وری فروش باشد.

منبع  : تجارت هوشمند سیمرغ