ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎي اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت

در اﻗﺘﺼﺎد ﭘﻮﯾﺎي ﮐﻨﻮﻧﯽ، ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت اﺑﺰار ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﻧﻮآوري ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه (دوﺣﺎن و ﺗﺴنگ) و ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺻﻨﻌﺖ راﻫﺒﺮدي اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﺳﻮدآورﺗﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود. ازاﯾﻦرو اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺴﻬﯿﻼت زﯾﺮ ﻣﯽﺷﻮد :

ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﯾﮏ ﻓﻨﺎوري ﮐﻠﯿﺪي اﺳﺖ و در ﻫﻤﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺎرﺑﺮد دارد.

ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت، زﯾﺮ ﺑﻨﺎﯾﯽ اﺳﺎﺳﯽ و ﺑﻨﯿﺎدي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ، ﻣﺆﺳﺴﺎت و واﺣﺪﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي اﻣﮑﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﺗﺎ در اﺳﺘﻔﺎده از داﻧﺶ ﺑﺸﺮي و اﻧﺘﻘﺎل آن ﺳﻬﯿﻢ ﺷﻮﻧﺪ.

ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺒﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎ ﻣﯽﺷﻮد و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وري و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﯽاﻧﺠﺎﻣﺪ.

ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ روشﻫﺎي ﯾﺎددﻫﯽ و ﯾﺎدﮔﯿﺮي

ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻫﺎي ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﺤﻮل در ﮐﺎر و ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺳﺎزﻣﺎندﻫﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺑﻪ ﯾﺎري ﻓﻦآوريﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺳﺖ، ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﯾﺎددﻫﯽ و ﯾﺎدﮔﯿﺮي و در پی آن ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ را ﺗﺴﻬﯿﻞ و ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪ.

اﻣﮑﺎن اﻧﺘﻘﺎل اﻃﻼﻋﺎت، ﺑﺎزﺳﺎزي و ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ داﻧﺶ را ﺑﺮاي اﻓﺮاد ﺑﯿﺸﺘﺮي، در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﺮوهﻫﺎي ﺳﻨﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﺟﻮاﻧﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورد.

ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ دارد.

ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﺳﺖ.

ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎﻋﺚ ﮐﻮﭼﮏﺳﺎزي ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻣﯽﮔﺮدد. 

ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮي ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺪرت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﮔﺮدد و روش آن ﻧﯿﺰ ﺗﯿﻢﺳﺎزي، ﺗﺸﺮﯾﮏﻣﺴﺎﻋﯽ، ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﺟﻤﺎع و ﻫﻤﮑﺎري اﺳﺖ.

ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﺐ ﮐﻨﺘﺮل ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﯽﮔﺮدد.

دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺳﺮﯾﻊ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻬﺮي و ﻣﻨﻄﻘﻪاي در ﺣﻮزهﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﻣﮑﺎنﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽﺷﻮد، ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ اﻓﺰاﯾﺶﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮاي ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي ﻓﺮاﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﮑﺎنﻫﺎ، اﻓﺮاد و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﭘﺮﺳﯿﺪن ﺳﺆاﻻت و ﺷﮑﻞ دادن ﯾﺎ ﺗﻌﺪﯾﻞ اﻓﮑﺎر و ﻋﻘﺎﯾﺪ را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.

دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺛﺎﻧﻮي اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ وﺳﻌﺖ و ﻋﻤﻖ ﺑﯿﺸﺘﺮ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ارﺗﺒﺎط از ﻃﺮﯾﻖ ارﺗﻘﺎء ﻧﺸﺮﯾﻪﻫﺎي دﯾﺪاري و ﺷﻨﯿﺪاري ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ.

ﮔﺮدآوري، ذﺧﯿﺮهﺳﺎزي و دﺳﺖﮐﺎري دادهﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺷﻮد.

ﻓﻨﺎوريﻫﺎي اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺧﻮد ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻨﺎﺻﺮ و اﺑﻌﺎدي ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﮐﺴﺐوﮐﺎر را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﺮده، ﺑﻪ ﺳﺎدهﺳﺎزي ﺟﺮﯾﺎن اﻃﻼﻋﺎت و ﮐﺎرِ ﮔﺮوﻫﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻓﺮاﯾﻨﺪ، ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻃﺮاﺣﯽ، ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮي ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪاري و ﺗﻌﻤﯿﺮات ﭘﯿﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ، اﺟﺮاي ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻏﯿﺮه ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽﺷﻮد. 

در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﻓﻨﺎوراﻧﻪ، از ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎ و ﺷﺒﮑﻪﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﯽ و اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﭼﺮﺧﺶ و دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺳﺮﯾﻊ اﻃﻼﻋﺎت، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﺮ روي اﻃﻼﻋﺎت، اﻣﻨﯿﺖ اﻃﻼﻋﺎت و درﻧﻬﺎﯾﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ دﻧﯿﺎي ﺧﺎرج اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و راهﺣﻞ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺑﺮاي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورد ﺗﺎ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎ و زﻣﺎن، ﺳﻌﯽ ﺷﻮد ﺗﺎ ﻫﻤﻪ اﻣﻮر از ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﻣﺮﮐﺰي ﮐﻨﺘﺮل و ﻧﻈﺎرت ﺷﻮد.