عوامل موثر بر نوآوری در صنعت بیمه کشور

صنعت بیمه و پیشرفت شگرف آن
همانطور که بسیاری از ما شاهد آن هستیم، صنعت بیمه طی سالهای اخیر پیشرفت شگرف و قابلتوجهی داشته است، بهطوریکه در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارد؛ گرچه عوامل بسیاری، چه خوب و چه بد در این فرآیند، موثر بودهاند، حتی وجود بسیاری از آنها که در سطح جهانی هستند، این صنعت را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم تحتتأثیر قرار دادهاند و آن را با مشکلات و چالشهای زیادی روبهرو کردهاند، اما باز هم صنعت بیمه همچنان درپی کشف راهحل برای رهایی از این مشکلات، چالشها را پشتسر گذاشته و در حال حرکت به سوی پیشرفت و نوآوری است.
همانگونه که همه شما مخاطبین عزیز میدانید، واژه نوآوری در لغت بهمعنای ابداع و اختراع و بهبیان سادهتر خلق یک طرح جدید است که قطعاً توجه به این امر روند مدیریت هر فرآیندی را تغییر خواهد داد؛ از اینرو کشور ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان بر این باور است که گرچه نهادیه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور امری است که در بلند مدت تحقق مییابد، اما غیرممکن نیست! پس براساس این ذهنیت دست از تلاش روزافزون خود برنداشته و در تلاش برای برداشتن گامهای بلندتر و کارآمدتر و هموار کردن این مسیر میباشد.
بدیهی است که نوآوری به لحاظ ماهیتی، در هر امری مهم و عنصری ضروری برای بقای آن محسوب میشود، چراکه خلاقیت و نوآوری در عین برنامهریزی موجب میشود در هنگام مواجه با چالشها، تهدیدات و مشکلات عملکرد بهتری داشته باشید و پویایی را تجربه کنید. همانند تمام صنایع فعال در جامعه، صنعت بیمه کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست، از این جهت باید برای رسیدن به آن، اصل مسئله خلاقیت و مولفه های نوآوری در بیمه را مورد بررسی قرار داد. در ادامه با ما همراه باشید تا مولفه های نوآوری در بیمه باهم به چالش بکشیم.
مولفه های نوآوری در بیمه
مولفه های نوآوری در بیمه از مواردی است که در روند پیشرفت این صنعت موثر بوده است. جالبتوجه است که بدانید صنعت بیمه خصوصاً صنعت بیمه کشور ایران با فراز و نشیبهای فراوانی در طول زمان حیات خود، از زمان پیدایش تا به امروز روبهرو شده است تا امروزه بتواند تحولات بسیاری را به چشم ببیند. حال که در عصر امروز راه برای تحول گستردهتر در صنعت بیمه کشور هموارتر شده است، بهتر است شیوهها و مولفه های نوآوری در بیمه بیشازپیش مورد بررسی قرار گیرد.
شاید اولین عامل موثر را تفاوت ضریب نفوذ صنعت بیمه کشور ایران با سایر کشورهای جهان باشد؛ از اینرو لازم بهذکر است که کشور ما در میان دویست کشور جهان، از ایننظر از رتبه هفتاد و پنجم برخوردار است، درحالیکه کشوری مثل کشور انگلستان در رتبه نخست قراردارد.
قطعاً برای دومین مورد میتوان به امر نظارت دولت اشاره کرد، چراکه نظارت همه جانبه دولت بهطور قطع میتواند در روند پیشرفت این صنعت موثر باشد. تصور نظارت همه جانبه دولت و ماهیت دولتی حاکم در کشور ایران با بیتوجهی به جلب نظارت مشتریان یا بیمهگذاران و عدم استفاده از خلاقیت و نوآوری در صنعت بیمه کشور، این صنعت را به صنعتی وظیفهای تبدیل کرده است که سودآوری را به حداقل میرساند و زمان پیمودن مسیر پیشرفت را کند و کندتر میسازد.
خلاقیت در سازمان ها
ماهیت ساختاری، رفتاری و یا زمینهای شرکتهای بیمهای را میتوان از دیگر عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت و نوآوری در صنعت بیمه کشور دانست؛ بهبیان سادهتر شرکتهایی که در سازمان خود فعالیتهای نوآورانه دارند، بهطور قطع در نهایت شاهد بهبود عملکرد سازمانی و افزایش بهرهوری در مجموعه خود هستند. با بررسی نقش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بهراحتی متوجه خواهید شد که با افزایش روحیه ریسکپذیری مجموعه خود، به محیطی با ویژگی رشد و پیشرفت دست خواهید یافت.
بهرهمندی از فناوری روز و تکنولوژی بهطور قطع در روند پیشرفت سازمان و در نهایت صنعت بیمه کشور تأثیر خواهد گذاشت. این عوامل ساختاری است که توجه و بهبود هرچه بیشتر آن به بهبود عملکرد شرکتهای بیمه و صنعت بیمه در کشور ایران کمک خواهد.
ارکان اصلی اقتصاد و بازرگانی در هر کشور از عوامل موثر در صنعت بیمه است که نهتنها جنبههای مثبت این دو رکن مهم میتواند در فضای کسب و کار سازمانهای کوچک بلکه در نهایت سرمایههای هنگفت ملی تأثیرگذار باشد.