چالشهای صنعت بیمه در مسیر فناوری اطلاعات

امروز صنعت بیمه بدون دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات قابلیتهای خود را تا حد زیادی از دست میدهد. پیش از این در مقالهای به چالشهای صنعت بیمه در این مسیر پرداختیم و حالا قصد داریم برخی دیگر از این چالشها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
اینترنت من: آیا جهان ما شخصی شده است؟
همه ما می دانیم که امروزه بیشتر وسایلی که در محل کار و خانه مورد استفاده قرار می دهیم در حال بر خط شدن میباشند. بنابراین برای آینده نگری در صنعت بیمه نیاز است خدمات بر خط به مشتریان ارائه شود. این امر با توجه به قدرت و تنوع بالای استفاده از اینترنت، بیمهگران قادر به خلق تجارب شخصی میباشند که به واسطه آن برای مشتری ارزش افزایی نموده و مشتری را به بیشترین حد رضایتمندی در هر زمان برسانند. شرکتهایی که موفق به در اختیار گرفتن و نائل شدن به این نقطه دسترسی شوند، نسل بعدی رهبران در این صنعت خواهند بود.
اقتصاد نتیجه گرا: آیا سخت افزار نتایج قابل قبولی را تولید می کند؟
امروزه سخت افزارهای هوشمند مانند پلی بین سازمانهای دیجیتال و دنیای فیزیکی که ما در آن زندگی میکنیم میباشند. به بیان دیگر مواردی مانند سنسورهای RFID، لوازم خانگی تحت شبکه، مانیتورهای مخابراتی حمل و نقل و موارد نوظهور آتی همه آنهایی که بخشی از مؤلفههای اینترنت اشیاء میباشند در واقع دنیای روزانه مردم و کسب و کارها را به ارائه دهندگان خدمات دیجیتال مرتبط میکنند. از سوی دیگر این ارائه دهندگان خدمات میتوانند دادههای جمعآوری شده از افراد و سازمانها را به نتایجی تبدیل کنند که برای افراد و سازمانها ارزش محسوب شود. از موارد بالا میتوان نتیجه گرفت که مشتریان به دنبال خدمات بهتر و متفاوتتر هستند. برای مثال برای صاحب یک رستوران چه چیزی ایجاد ارزش و علاقه میکند؟ آیا او صرفا علاقمند به خرید یک بیمهنامه آتشسوزی برای ساختمانش می باشد؟ یا به دنبال خدمات گستردهتری است که با مدیریت هر چه بهتر در مقابل ریسکهای مختلف، ثبات بیشتری در کسب و کار خود ایجاد کند؟ حال بیمهگران با تلفیق این دو جنبه، خدمات جدید و گسترده تری را به مخاطبین خود عرضه می کنند و از این طریق ، گام های بزرگی را برای برآورده ساختن نتایج مورد انتظار مشتریان برخواهند داشت.
تکامل (انقلاب) پلت فرم: اکو سیستم ها، باز تعریف صنایع
مثالهای زیادی از پلت فرمهای موفق در صنعت بیمه وجود دارد که به منظور ایجاد یک مدل کسب و کار جدید، دادهها و برنامههای کاربردی خود را با شرکای دیجیتال کسب و کاری یکپارچه نمودند. برای نمونه می توان به پلت فرم توسعه یافته و پر قدرتی که توسط شرکت بیمه چند منظوره آفریقای جنوبی تشکیل شده اشاره کرد. مدل آنها که با یکدیگر بالغ بر ۵۰ اکوسیستم از شرکاست، به سرعت بر شرکتهای دامنه در بازار محلی غالب شد. در حال حاضر بزرگترین بیمه گران چین، اروپا و امریکا بدنبال اجرای آن در بازارهای خود هستند. مدلها و نمونههای زیادی وجود دارد که بیمه گران با دیگر صنایع و تامین کنندگان شراکت های استراتژیک تشکیل می دهند که خدمات کاملا نوآورانه ای به مخاطبین ارائه دهند که می توان به شراکت های ایجاد شده با تولید کنندگان خودرو اشاره کرد. شاید عامل کلیدی موفقیت برای شرکتها در آینده، توانایی آنها در خلق موقعیت های پایدار و متمایز برای کل اکو سیستم باشد که با بالا بردن کیفیت خدمات خود در مقایسه با رقبا نیازهای مشتریان را در یک سطح بالاتر مهیا و میسر نمایند.
سازمان هوشمند: داده های عظیم، سیستمهای هوشمند – کسب و کار بهتر
اخیرا هجوم دادههای بزرگ همراه با پیشرفت در قدرت پردازش، علم اطلاعات و فنآوریهای ادراکی منجر به افزایش و بهبود در هوشمندی نرمافزارها شده است. نتایج این تحولات منجربه خلق ماشینهایی شده است که در حال حاضر قادر هستند تا تصمیمهای آگاهانه بهتری را با سرعت بیشتری بر روی حجم گستردهای از دادهها اتخاذ کنند. بیمهگران همواره در تجزیه و تحلیل داده عملکرد خوبی را دارند. اما گسترش منابع داده خارجی گسترده از جهات مختلف چالشهایی را برای آنها ایجاد کرده است. لذا به منظور حفظ سرآمدی و برتری آنها نیازمند توسعه مداوم و شدید توانمندیهای خود میباشند. این امر تأثیر فوق العادهای بر افزایش و بهبود بهرهبری عملیاتی، مشتری مداری و رشد دارد. همچنین احتمالا منجر به سرعت بخشیدن به نوآوری و خلاقیت در سطح سازمان خواهد شد.